COPYWRITING

PRODUCT-OMSCHRIJVINGENBROCHURESCOLLECTIE-BERICHTEN NIEUWSBRIEVENPERSBERICHTENBLOGPOSTSINTERVIEWSREDIGERENBRANDING, MERK-IDENTITEIT & TONE OF VOICESEOWERKWIJZE

Taal is Emotie. Gevoel, sfeer, stemming.

Een product is Rationeel. Statisch. Concreet.

Tegenpolen? Nou en of. Maar met de juiste vorm van samenwerking kunnen ze elkaar versterken! Een merk is meer dan alleen de vertegenwoordiging van een product. Een merk heeft een identiteit. Een eigen karakter, een eigen taal, een eigen stem. Een copywriter brengt die stem tot leven. Pakkende en imago-versterkende tekst onderstreept de merk-identiteit en geeft meerwaarde. Want een sterk merk verkoopt meer dan alleen het juiste product; een sterk merk verkoopt het juiste gevoel. Dat is de toegevoegde waarde van een goed stuk copywriting!


PRODUCT-OMSCHRIJVINGEN

Product-omschrijvingen voor fashion brands

Schrijven voor & over mode(-merken) is mijn specialiteit. Branding definieert de identiteit; de eigen tone of voice van een merk of bedrijf is een belangrijk onderdeel van het DNA. Snap de klant, spreek dezelfde taal, verpak de noodzakelijke informatie in een aangenaam leesbare en inspirerende tekst, maar blijf als merk trouw aan je eigen stem. Ik schrijf met behoud van de merk-eigen stem, én voeg een stukje vak- en warenkennis toe aan de productomschrijving. Niet in de vorm van een irritant belerende les, maar met een smaakmakende omschrijving die informeert en inspireert. Waardoor de verkoop floreert. (Rijmen is optioneel :)

Geen duidelijke eigen tone of voice, of behoefte aan een verschuiving cq bijsturing? Ik help graag met het ontwikkelen en/of fine-tunen van uw verbale identiteit. Kijk bij BRANDING, MERK-IDENTITEIT & TONE OF VOICE voor de mogelijkheden.

Productomschrijvingen voor andere branches

Mijn specialisatie is mode, maar dat sluit schrijven voor andere branches niet uit! Voorzien van de juiste informatie, inlevingsvermogen en (eigen) research schrijf ik over allerhande producten. Affiniteit ontstaat vanzelf.

TERUG NAAR BOVEN


BROCHURES

In dit digitale tijdperk hebben weinig typen content eeuwigheidswaarde. Uitzondering; de brochure! Het feit dat een gedrukte brochure tastbaar is, op de koffietafel ligt, fysiek uitnodigt tot lezen en herlezen; dat legt de lat beslist een tikje hoger. Een gelikte brochure is een collectors item in de dop. Extra aandacht voor precies de juiste woordkeuze – die ene slogan die verrast en fascineert – is dan ook geen overbodige luxe. Een rake woordkeuze versterkt de kracht van fotografie. Een goede copywriter weet precies dat beetje extra gewicht in de schaal te leggen.

‘A picture paints a thousand words’. Andersom gesteld is dat minstens zo waar! Mrsalwayswrite helpt graag bij het fine-tunen van de juiste balans tussen woord en beeld.

TERUG NAAR BOVEN


COLLECTIE-BERICHTEN

Een sterk merk brengt een sterk product. Maar een sterk product staat niet op zichzelf; de context waarbinnen het product zijn rol speelt is minstens zo belangrijk. Gebruik de context als het visitekaartje van de content!

Een merk biedt een totaalbeleving, een imago, een verhaal in woord en beeld. Vergelijk het met een schilderij; het product is het ingelijste pronkstuk dat op flatterende wijze wordt uitgelicht – het thema of de collectie is de lijst die alles verbindt en bijeenhoudt. En of het nu gaat om de site van een multi-brand webshop, een individueel merk, of een collectie-bericht voor de (vak-)pers; een sterk verhaal over thematiek, kleurbeeld en stoffen geeft een absolute meerwaarde. Mijn expertise in de modebranche geeft mij alle tools die nodig zijn om een collectie beeldend, smakelijk en inspirerend te beschrijven – met respect voor de merk-eigen schrijfstijl, of strategisch anticiperend op de tone of voice van de beoogde mediakanalen.

Geen duidelijke eigen tone of voice, of behoefte aan een verschuiving cq bijsturing? Ik help graag met het ontwikkelen en/of fine-tunen van uw verbale identiteit. Kijk bij BRANDING, MERK-IDENTITEIT & TONE OF VOICE voor de mogelijkheden.

TERUG NAAR BOVEN


NIEUWSBRIEVEN

Een trouwe schare klanten is iets om te koesteren en trots op te zijn. Maar hoe houd je ze betrokken en geïnteresseerd? Door ze op de hoogte te houden van acties en events, nieuwe productlijnen of collecties aan te kondigen, een speciaal programma voor loyale klanten aan te bieden…. allemaal onderwerpen die je met een nieuwsbrief communiceert. Maar hoe verpak je de boodschap die je kwijt wilt in een aangenaam leesbare tekst, die ook nog eens de ziel en het dna van je merk uitdraagt? De gemiddelde mens heeft een aandachts-spanne van rond de 8 seconden. Het is dus zaak om de lezer binnen die krappe tijdsmarge dusdanig te prikkelen dat hij/zij doorleest (ha, jij bent er nog :) Een goede copywriter klaart die klus. Nu alleen nog even een onderwerp te bedenken…

Geen onderwerp voorhanden, maar wel de behoefte om – uit oogpunt van de continuïteit – een nieuwsbrief uit te sturen? Denk eens ‘outside the box’ voor aanknopingspunten; de ontstaansgeschiedenis van een specifiek artikel, een gebeurtenis uit de actualiteit die ludiek linkt aan een product… Mrsalwayswrite helpt ook met brainstormen!

TERUG NAAR BOVEN


PERSBERICHTEN

Er is iets gebeurd – of er gaat iets gebeuren – en de wereld mag (moet) het weten. Tijd voor een persbericht – a tricky thing. Anders dan bij een productomschrijving of een blogpost die – beetje jammer maar vergissen is menselijk – aan de achterkant best even stiekem aangepast kan worden, kun je met een persbericht maar één keer schieten. Dus raak schieten is essentieel. Maar wat bepaalt het succes van een persbericht? Allereerst de nieuwswaarde. Wat voor een bedrijf hot news is, is dat niet automatisch voor de rest van de wereld. Serieuze media wegen de nieuwswaarde vóór publicatie; kritisch en objectief het nieuwsfeit bekijken is dus essentieel. Tweede belangrijke factor is Het Hooggeëerd Publiek. En nee, dat is niet automatisch de consument/doelgroep, maar in de eerste plaats de redacteur die bepaalt of het nieuws überhaupt voor publicatie in aanmerking komt. De tone of voice van de beoogde kanalen is dus minstens zo belangrijk als de merk-eigen tone of voice. Tijdsefficiëntie is de derde factor; als een artikel zonder al te veel wijzigingen geplaatst kan worden dan zal een redacteur dat verkiezen boven herschrijven. En wordt het nieuws overgebracht in de meest pure vorm. Win-win. Added bonus; media-exposure genereert vaak meer media-exposure. ‘Top of mind’ zijn bij de (vak-)pers en redacteuren vergroot de kans op herhaling.

Haal meer rendement uit hetzelfde nieuwsfeit. Een persbericht richten aan van karakter verschillende media – een vakblad, een nieuwssite, een dagblad, een glossy – maakt het de overweging waard om afwijkende varianten van het persbericht aan te maken. Mrsalwayswrite kan uw persbericht schrijven, maar biedt ook hulp bij het redigeren van bestaande persberichten.

TERUG NAAR BOVEN


BLOGPOSTS

Het is een vleesgeworden cliché; wie schrijft, die blijft. Correctie; wie blogt, die blijft. Want bloggen is al lang geen tiener-hype meer; bloggen is een serieuze marketing-tool. Het leuke van een blogpost is dat het niet zo relevant hoeft te zijn als een persbericht. Het is minder formeel, én er is ruimte voor entertainment. Een leuk verhaal, een verslag van een geslaagd evenement, een fun-fact over een product; de mogelijkheden zijn eindeloos. Net als de onvermijdelijke keuzestress. Want hoe kies je steeds opnieuw een ander onderwerp? Bloggen is geen eenmalige actie, bloggen vraagt om commitment en continuïteit. Een blogpost op een vaste tijd maakt je een betrouwbare speler; een onmisbare eigenschap voor ieder merk. Effectief bloggen maakt je (merk) toegankelijk en benaderbaar. Hoe creëer je dat felbegeerde wij-gevoel? Wie is je doelgroep, en hoe ga je die boeien? Een copywriter weet hoe. Kan een lang verhaal kort maken en een kort verhaal lang maken. Een copywriter zet een writersblock om in een writersblog.

Geen onderwerp voorhanden, maar wel de behoefte om – uit oogpunt van de continuïteit – een blogpost te schrijven? Denk eens ‘outside the box’ voor aanknopingspunten; de historische geschiedenis van een specifiek artikel, een gebeurtenis uit de actualiteit die ludiek linkt aan een product, of deel je plannen en toekomstverwachtingen…. Mrsalwayswrite helpt ook met brainstormen!

TERUG NAAR BOVEN


INTERVIEWS

Interviews zijn tricky. Je hebt zelf weinig controle, de effectiviteit valt of staat met de gestelde vragen. Vooraf geplande fysieke interviews zijn nog mentaal voor te bereiden door alvast te bedenken wat je – naast antwoord op de vragen – nog meer kwijt wilt. Want je wilt natuurlijk zo goed mogelijk gebruik maken van de mogelijkheid je merk of product te pitchen, maar je blijft afhankelijk van wat de journalist/redacteur ervan maakt. Digitale interviews – van het kaliber compacte vragenlijstjes die je zelf kunt invullen – komen vaak onaangekondigd en met een straffe deadline. De valkuil is dat je ze snel tussen de bedrijven door invult want hé, druk druk druk. Niet doen! Je krijgt zomaar – gratis en voor niks – de kans om je stem te laten horen, dus gebruik die kans slim. Zet een copywriter in als ‘ghostwriter’ en jouw antwoorden – zelfs als ze achterstevoren en binnenstebuiten zijn neergepend – worden getransformeerd tot een prettig leesbaar verhaal met precies díe boodschap die je wilt uitdragen. Do you copy?

Tip; een ‘boilerplate’ – een compacte beschrijving van je bedrijf of persoonlijkheid – is een handig item om paraat te hebben. Stuur het mee met elke persaanvraag; je bespaart de redacteur de moeite om er zelf één te schrijven, én je bent er zeker van dat het de juiste toon en informatie weergeeft. Een goede boilerplate is tijdsbestendig en gaat jaren mee; een copywriter kan je helpen de ideale boilerplate te schrijven.

TERUG NAAR BOVEN


REDIGEREN

Als bevlogen ondernemer vind je het geen probleem om je eigen teksten te schrijven. Je bent deskundig en weet precies wat je wilt zeggen. Maar…… is de structuur van je verhaal wel ideaal? Bouw je de spanning van je verhaal gecontroleerd op, of val je juist met de deur in huis? Bezig je de taal die je doelgroep aanspreekt of gebruik je je persoonlijke spreekstem? Allemaal elementen die je – naast de inhoudelijke boodschap – goed in de gaten moet houden. Want c’est le ton qui fait la musique; de juiste aanspreekvorm bepaalt mede de effectiviteit. Een copywriter is een Pietje Precies en kan je tekst redigeren; de structuur bijschaven, de leesbaarheid verbeteren door de zinsbouw aan te passen, de kernwaarden net even iets anders formuleren, en – nee joh, dat gebeurt jou echt nooooit – spelfouten corrigeren. Immers, twee zien meer dan één.

Bijschaven, aanpassen, herformuleren, of alleen proeflezen en adviseren? Maak gebruik van mijn diensten, de zekerheid van een professioneel en effectief geschreven tekst is een hele zorg minder.

TERUG NAAR BOVEN


BRANDING, MERK-IDENTITEIT & TONE OF VOICE

Een sterk merk heeft een duidelijke identiteit. Het is een harde eis te weten wie je bent, wat je kernwaarden zijn en wat je wilt uitstralen. Het klinkt onlogisch, maar dat staat vooralsnog los van het product. Want een goed product staat niet op zichzelf; de merkbeleving is de toegevoegde waarde die het product onderscheidend maakt. Branding speelt zich af op visueel niveau – het logo, de uitstraling en lay-out van website en brochures, de fotografie – maar ook op verbaal niveau; alle gesproken en geschreven tekst die gecommuniceerd wordt. De merk-eigen taal – de tone of voice – is onlosmakelijk verbonden met de merkbeleving en weerspiegelt de ziel en essentie van een merk. Een juist afgestemde tone of voice is karakteristiek, consequent en vooral herkenbaar.

Hulp nodig bij het tekstueel afkaderen en vastleggen van de merk-identiteit? Geen duidelijke eigen tone of voice, of behoefte aan een verschuiving cq bijsturing? Ik help graag met het ontwikkelen en/of fine-tunen van uw verbale identiteit.

TERUG NAAR BOVEN


SEO

Search Engine Optimised schrijven is het nieuwe zwart. Het gebruiken van de juiste tagwords, zoektermen, ankers – of hoe je ze ook wilt noemen. Want als Google je niet ophoest, besta je niet. Het gevaar van teveel focus op SEO is dat je tekst niet prettig leest en – in het ergste geval – irritatie opwekt. Vergeet nooit het doel van je tekst; informeren en tegelijkertijd een goed gevoel oproepen is de essentie, SEO is niet meer of minder dan een effect-versterkende marketingtool. Een copywriter weet de juiste balans tussen leesbaarheid en vindbaarheid te bewaren én bewaken. Want SEO-regels sluiten een boeiende tekst niet uit.

TERUG NAAR BOVEN


WERKWIJZE

STAP 1

Zijn de wensen en behoeftes in kaart gebracht? Er zijn veel verschillende disciplines van copywriting, die zowel onafhankelijk van elkaar of als samenhangend geheel uitgevoerd kunnen worden. Een eerste verkennende test-opdracht, een kortlopend project, een langdurige samenwerking – alles is bespreekbaar.

Of wil je gewoon even weten wat voor een vlees je in de kuip hebt? Bel of mail me vrijblijvend!

STAP 2

Was het een goed gesprek? Hebben we een klik? Dan kom ik graag langs om persoonlijk kennis te maken.

STAP 3

Nog steeds een positief gevoel? Gaan we samenwerken? Super!!!

Dan is het tijd voor een briefing.De wijze van briefing hangt af van de opdracht. Voor complexere opdrachten – het ontwikkelen van een merktaal/tone of voice of het tekstueel vastleggen van een missie/visie – is een gedegen persoonlijk gesprek wenselijk. Maar voor bijvoorbeeld product-omschrijvingen hoeft de begeleidende briefing niet langer te duren dan de tijd die je er aan wilt/kunt besteden; ik ben pro-actief en zelfstandig in mijn aanpak. Uiteraard wil ik het product wel zien en ‘voelen’ voor ik aan de slag kan.

STAP 4

We spreken een deadline af, inclusief tussentijdse contactmomenten – even een stukje ‘proeflezen’ – om eventuele bijsturing mogelijk te maken.

Nb; zowel tijdens als na afronding van de opdracht stel ik feedback en terugkoppeling op prijs. Hoe beter we elkaar (leren) kennen, hoe succesvoller de samenwerking.

Maar het begint bij stap 1. Bel of mail me :)

TERUG NAAR BOVEN